فیلم | حق والدین ملحق به حق پروردگار است
کد خبر: 4206016
تاریخ انتشار : ۰۳ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۱:۴۳
‌نمی از باران / ۱۱

فیلم | حق والدین ملحق به حق پروردگار است

به مناسبت ماه مبارک رمضان، ماه نزول قرآن، نکات قابل توجهی از مباحث مختلف قرآن کریم با کارشناسی سیدمحسن میرباقری، مفسر قرآن کریم با عنوان «نمی از باران» در قالب درس‌گفتار ارائه می‌شود. در ادامه قسمت یازدهم این مجموعه با عنوان «حق والدین ملحق به حق پروردگار است» را مشاهده می‌کنید.

دکتر سیدمحسن میرباقری، مفسر قرآن کریم در قسمت یازدهم از مجموعه درس‌گفتار «نمی از باران» درباره حق والدین می‌گوید: در چهار آیه در قرآن کریم، حق پدر و مادر را ملحق به حق خدا می‌داند. درآیه 36 سوره نساء آمده است «وَاعْبُدُوا اللَّهَ وَلَا تُشْرِكُوا بِهِ شَيْئًا وَبِالْوَالِدَيْنِ إِحْسَانًا» خدا را بندگی کنید و به پدر و مادر احسان کنید. همچنین در آیه 17 سوره اسراء آمده است «وَقَضَى رَبُّكَ أَلَّا تَعْبُدُوا إِلَّا إِيَّاهُ وَبِالْوَالِدَيْنِ إِحْسَانًا» این حکم پروردگار توست که جز او نپرستید و به پدر و مادر احسان کنید. و همینطور در موارد متعدد در قرآن کریم این بحث را می‌بینیم. در این آیات بلافاصله بعد از فرمان نفی شرک، فرمان توجه به پدر و مادر را صادر می‌کنند.

قرآن این عبارت را از زبان لقمان نمی‌گوید؛ در این 10 فرمان، 9 عبارت آن از زبان لقمان حکیم آمده است و یکی از آنها مستقل است و شاید علت آن این باشد که اگر لقمان به فرزندش بگوید به والدینت احسان کن، یعنی به خود من احسان کن و این مورد ملاحظه شده که از فرزند مطالبه احسان نکند چون پدر در موضع بالاییست. ما انسان را سفارش کردیم به احترام و احسان به پدر و مادر، هم آنها را بزرگ بداریم و هم به آنها احسان کنیم و اگر به سن پیری رسیدند به آنها اف نگویید.

 
انتهای پیام
captcha